Utbyggnaden av järnvägen genom Varberg är en del i utbyggnaden av hela Västkustbanan mellan Göteborg och Lund. Avsikten är att skapa ett snabbt, effektivt och miljövänligt transportmedel för både människor och gods.
Västkustbanan är en av de viktigaste järnvägarna i Sverige. Utbyggandet till dubbelspår har pågått i många år och idag är cirka 85 procent av Västkustbanan utbyggd. Med ett fullt utbyggt dubbelspår blir kapaciteten på banan större, och därmed kan turtätheten öka för både person- och godståg.
I och med utbyggnaden till dubbelspår ökar den tekniska standarden på hela Västkustbanan. Detta innebär att hasigheten kan höjas, vilket förkortar restiden och även ger en större tillförlitlighet.
I november 2018 gav Mark- och miljödomstolen projektet tillstånd för anläggandet och drift av tunnel och dubbelspår. Byggstarten är planerad till årsskiftet 2019/2020 och trafiköppnande under 2024.
Projektet innehåller bl.a. en ca 2,8 km lång bergtunnel under Varbergscentrum, med delvis låg bergtäckning. Samt utsprängning av ett ca 800 m långt betongtråg.